Blog/ Gezondheid/ Persoonlijk

Mijn september detox voor lichaam en geest

Mijn september detox voor lichaam en geest | It's a Food Life

#backontrack. Dat is mijn motto voor september. Ik weet niet wat het is maar ik heb al weken behoefte aan een detox. Een detox voor mijn lichaam én geest. En omdat het in de zomer wel een hele grote uitdaging is om te detoxen is het een september detox geworden. Deze week ga mij mentaal en lichamelijk voorbereiden en volgende week trap ik af met een 3-daagse detox sapkuur. Wat dat en de rest van mijn detox avontuur inhoudt heb ik hieronder op een rijtje gezet. Heb jij weleens een detox gedaan? Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Waarom een detox?

Iedereen kan een andere reden hebben om een detox te willen doen. Meestal doe je een detox om je lichaam te reinigen en te ontdoen van zoveel mogelijk gifstoffen die zich hebben opgehoopt in je (vet)cellen.

DE-TOX betekent ONT-GIFTEN.

Ons lichaam is een prachtig mechanisme met mooie natuurlijke manieren om zichzelf te reinigen en te ontdoen van chemicaliën, zware metalen en onverteerbare toevoegingen. Maar met de hoeveelheden gifstoffen die wij binnen krijgen via huid en mond lukt het de lever (ons ontgiftingsorgaan) niet om alle toxische stoffen af te voeren.

We worden van alle kanten belaagd door gifstoffen. We krijgen het niet alleen binnen door al het geproduceerde voedsel dat we eten maar ook door uitlaatgassen, plastic, sigarettenrook, cosmetica, deodorant, schoonmaakmiddelen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wanneer ons lijf keer op keer te maken krijgt met een shitload aan toxische stoffen zal het niet meer in staat zijn om alles ‘schoon’ te houden met als gevolg uiteenlopende klachten zoals hoofdpijn, overgewicht en moeheid.

Natuurvoedingsdeskundigen en orthomoleculaire artsen zijn er al jaren van overtuigd dat chronische ziekten vormen zijn van vergiftiging van het metabolisme (stofwisseling). We kennen allemaal de quote van Hippocrates toch?

“Let food be thy medicine and medicine be thy food.”

We zijn hier tegenwoordig zo ver van verwijderd. We vergiftigen ons lichaam en proberen dit op te lossen met (schadelijke) medicijnen. Natuurlijk helpen die medicijnen wel tegen pijntjes en kwaaltjes maar als jij je lichaam blijft vergiftigen los je het onderliggende probleem niet op. 

ananas bij floating maket Can Tho, Vietnam

Ik start in september met een detox omdat ik voel dat ik daar behoefte aan heb.

De zomermaanden waren gevuld met heerlijke BBQ’s, ijsjes, etentjes en alcohol. Ik heb daar onwijs van genoten maar nu wil ik mijn lijf even rust gunnen en helpen om zichzelf schoon te maken. Dit ga ik op mijn manier doen omdat ik weet wat het beste voor mij werkt. Ik weet wat mijn valkuilen zijn (koffie, ijsjes, stress) en ik weet wat voor mij mogelijk is.

Ik heb behoefte aan een detox om mij zowel lichamelijk als geestelijk te ontgiften en om gewoontes te doorbreken. Ik merk namelijk dat mijn vraag naar zoetigheid toeneemt, ik meer en vaker zin heb in eten en dat ik minder makkelijk nee kan zeggen terwijl ik dit eigenlijk wel wil. Laat ik duidelijk zijn ik zal nooit zeggen dat je altijd alleen maar sla en groene smoothies moet eten. Hell no! Eten is één van mijn favoriete bezighedeniet en ik vind het heerlijk om van alles uit te proberen in de keuken en van uit eten gaan kan ik echt genieten. Maar mijn lichamelijke en geestelijke gezondheid is mij ook heilig. En af en toe moet je gewoon even resetten.

Let op: start nooit zomaar met een detox maar zoek juiste begeleiding. Doe zelf goed onderzoek of zoek contact met een (natuur)voedingsdeskundige. Zomaar starten met een detox zonder informatie en kennis is geen goed idee. Er komen tijdens een ontgiftingsperiode heel veel gifstoffen vrij in je lijf en als die niet goed of voldoende af worden gevoerd dan kan dat schadelijk zijn voor je gezondheid.

Andijvie salade met tuinbonen en feta - It's a Food LifeHeerlijke Andijviesalade met tuinbonen en feta

De voorbereiding voor mijn 3-daagse sapkuur

Ik heb morgen afgesproken om met een vriendin naar de sauna te gaan. En laat een heerlijk ontspannend dagje in de sauna nou net een perfecte manier zijn om mijn detox te beginnen. Ik heb eerder al geschreven dat je je lijf heel goed kan detoxen in de sauna. Lees dat hier terug: detox je lichaam in de sauna.

Dus dat is de aftrap, een dagje sauna om al de gifstoffen uit mijn lijf te zweten. Maandag 5 september ga ik all-in met een 3-daagse detox sapkuur. Aan die sapkuur gaat al een ‘voorbereidingsweek’ vooraf. Daar begin ik morgen mee tijdens mijn sauna dag. Ik zal alvast een week lang meer op mijn eten letten door suikers te laten staan, af te bouwen met koffie, geen alcohol te drinken en veel groente en fruit te eten. Ik ontbijt bijvoorbeeld met groene smoothies en lunch met salades vol groenten. Tussendoor eet ik alleen groente, fruit of een zelfgemaakte snack en in de avond een normale maaltijd maar met wederom veel groenten.

Begin nooit zomaar van de ene op de andere dag met een (sap)detox maar probeer eerst het slechte voedsel dat je eet af te bouwen. Ook dit is voor iedereen weer anders. Ben jij een koffiefanaat net als ik dan is het misschien handig om de week voor je detox alvast af te bouwen met koffie. Eet jij elke avond een halve reep chocola laat ook die alvast een paar dagen liggen.

Mijn september detox voor lichaam en geest | It's a Food Life

3-daagse sapdetox

Ik heb geen dure detox sapjes aangeschaft. Ik gebruik mijn blender namelijk al bijna dagelijks voor (groene)smoothies dus ik weet wel hoe dat werkt. Daarnaast vind ik het ook gewoon veel fijner om verse groente en fruit te gebruiken.

Zo’n 1,5 jaar geleden heb ik ook al eens een 3-daagse detox kuur met sapjes gedaan. Toen kwam ik een hele handige spreadsheet op pinterest tegen van Dr. Oz. Na wat research te doen voelde deze “3 day detox cleanse” wel goed aan en om het mezelf niet te moeilijk te maken heb ik deze detox er deze week weer bij gepakt. Je ziet dit detox plan hieronder:

Mijn september detox maand | 3DayDetox Dr. Oz | It's a Food Life

Je drinkt elke dag vier smoothies. Je mag je favoriete smoothie namelijk herhalen als snack. Daarnaast wordt er ook advies gegeven om supplementen te slikken zoals multivitaminen, omega-3 en probiotica. In de avond neem je nog een heerlijk detox badje met epsom zout en etherische oliën. Misschien dat mijn ‘snack smoothie’ gewoon vervang voor één van mijn favoriete smoothies. 

Daarnaast zal ik ook gerust een stuk groente of fruit pakken als ik tussen mijn sapjes door echt honger krijg. Want ik heb een hekel aan honger en zo heb ik minder kans dat ik ga grijpen naar niet echt detox-waardig voedsel. 

Wanneer je een fanatieke sapkuur gaat doen is het heel belangrijk om dit ook weer goed af te bouwen. Stap niet direct na je sapkuur weer over op je oude (ongezonde?) voedingspatroon. Zoals ik net al eerder schreef kan dit gevaarlijk zijn omdat je de gifstoffen dan niet de kans geeft om je lichaam te verlaten.

De richtlijnen van mijn september detox

Dat is dus de start van mijn september detox maand. Maar ik ga echt niet de rest van de maand alleen maar sapjes drinken hoor, bende gek! Wel ga ik de rest van de maand letten op mijn eet- en drinkgedrag en mij bewust bezighouden met mijn geestelijke gezondheid. Ik heb een aantal richtlijnen voor mezelf opgesteld en ik ga mijn best doen om mij daaraan te houden (het kan zijn dat deze lijst nog veranderd gedurende mijn detox maand):

Eten en drinken tijdens mijn september detox:

  • Geen alcohol
  • Geen koffie (au, dat gaat pijn doen)
  • Suikervrij
  • Zuivelvrij
  • Ik vermijd alle producten met chemische toevoegingen en suiker
  • Zo min mogelijk brood, alleen zuurdesem
  • Zo min mogelijk vlees, misschien wel helemaal geen vlees
  • Veel water, zelfgemaakte sappen en smoothies, kruidenthee en soepen
  • Veel groenten en fruit
  • Alleen gezonde tussendoortjes en zelfgemaakte snacks
  • Extra (detox) supplementen (daar komt nog een blog over)

Een detox voor mijn geest:

  • Ik begin de dag met mijn ochtendritueel (komt nog een blog over)
  • Ik schrijf elke dag in mijn dankbaarheidsdagboek
  • Ik ga op tijd naar bed (elke nacht 8 uur slaap)
  • Ik neem genoeg rust
  • Ik beweeg elke dag meer dan een uur (tijdens mijn sapkuur zal ik rustig bewegen zoals wandelen of Yin yoga)
  • Ik doe elke dag een paar yoga oefeningen
  • Ik eet zo mindful mogelijk (komt nog een blog over)
  • Ik ben niet te streng voor mezelf

Dit lijkt een hele lijst maar eigenlijk valt het best mee. Gelukkig eet ik over het algemeen al erg gezond en ook van mijn ‘geestelijke detox’ zijn er al een aantal dingen die ik nu dagelijks al doe (8 uur slaap, dankbaarheid, elke dag bewegen). De grootste uitdaging zal vooral zijn om koffie, alcohol en misschien vlees een maand lang te laten staan. Maar stiekem zijn dat wel mijn grootste doelen, als mij dat lukt ben ik erg blij. Verder ga ik het wel zien. Het is de bedoeling dat ik mij energieker, blijer en gezonder ga voelen. Niet gestrester of teleurgesteld in mijzelf. Dus niet te streng. Niet te streng.

Ben je benieuwd hoe het mij zal vergaan in september? Hou dan vooral It’s a Food Life in de gaten en check mijn social mediakanalen. Op Instagram zal ik zo goed mogelijk proberen bij te houden wat ik allemaal eet.

Volg It’s a Food Life op Facebook | Instagram | Bloglovin’ | Twitter | Pinterest

Heb jij ook weleens een detox gedaan en wat vond je daarvan? Alle tips en ideeën zijn welkom!  

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply