Blog/ Drankjes & Smoothies/ Gezondheid/ Recepten

Ochtendritueel (3): water met appelciderazijn

water met appelciderazijn | It's a Food Life

Al twee keer heb ik wat geschreven over mijn ochtendritueel: water drinken. Ik heb het al gehad over twee “smaakjes”: water met citroen en water met sole. Nu is het tijd voor het laatste smaakje en te kijken naar de gezondheidsvoordelen van water met appelciderazijn.

Het gebruik van azijn goes waaaay back. Azijn werd al gebruikt als conserveermiddel en smaakversterker in Babylonië, zo’n 5000 v. Christus. Hippocrates (420 v. Christus)  gebruikte azijn medicinaal om wonden te ontsmetten. Ook bij de oude Egyptenaren en in de Chinese cultuur werd azijn gebruikt bij ziekte bestrijding en in voeding. Op basis van geschriften van Amerikaanse artsen die dateren uit de 18e eeuw, bleek dat vele kwalen als vergiftiging, kroep (virusinfectie van slijmvlies van keel en luchtpijp) en buikpijn, werden behandeld met azijn.

Appelciderazijn

Appelciderazijn wordt gemaakt in twee stappen. Eerst worden de appels geplet en blootgesteld aan gist en bacteriën om de fermentatie (=gisten) te starten en zo worden de suikers omgezet in alcohol. Bij verdere fermentatie wordt de alcohol omgezet in azijn door azijn-zuur vormende bacteriën (acetobacter).

water met appelcider azijn | It's a Food Life

Gezondheidsvoordelen van appelciderazijn

  • Het bevat veel voedingsstoffen, waaronder bio-flavonoïden, calcium, fosfor, ijzer, kalium, magnesium en vitamine A, B, C en E.
  • Het helpt je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Uit verschillende studies blijkt dat appelciderazijn zeer positieve effecten heeft op je bloedsuikerspiegel. Zo verbetert azijn de gevoeligheid voor insuline tijdens een koolhydraat rijke maaltijd met 19-34% en verlaagt het de bloedglucosereacties aanzienlijk. 2 eetlepels appelazijn voor het slapengaan kunnen nuchtere bloedsuikerwaarden verminderen met 4%. Ook uit vele andere studies bij ratten en mensen, blijkt dat azijn insulinegevoeligheid kan verhogen en bloedsuiker reacties tijdens het eten kan verlagen (1, 2, 3). Zo kan appelciderazijn erg nuttig zijn voor mensen met Diabetes Type 2 of pre-diabetes.
  • Het helpt bij het afvallen. Het azijnzuur in appelciderazijn onderdrukt de eetlust en verhoogt de stofwisseling. Daarnaast is uit Japans onderzoek gebleken dat het effect heeft op vetmassa en lichaamsgewicht. Ook zorgt het er voor dat je lichaam minder water vast houdt.
  • Het kan je cholesterol en bloeddruk verlagen. Let op! Tot nog toe zijn er enkel wetenschappelijke bewijzen voor dit gezondheidsvoordeel aangetoond bij ratten. Hoewel de uitkomsten van die onderzoeken hoopvol zijn is er dus nog geen wetenschappelijk bewijs dat azijn inname de bloeddruk van mensen daadwerkelijk veranderd.* Er wordt wel gespeculeerd dat azijnzuur de calcium opname bij mensen bevorderd wat kan leiden tot positieve effecten op de bloeddruk.
  • Het helpt tegen verkoudheid en hoest door de anti bacteriële werking. Hippocrates en zijn tijdgenoten gebruiken een oud medicijn dat bestond uit honing en azijn dat werd voorgeschreven voor hardnekkige hoest. Daarnaast is appelciderazijn rijk aan Kalium, dat kan helpen bij het verdunnen van slijm.
  • Het verminderd vermoeidheid. De aminozuren in appelciderazijn kunnen werken als een tegengif voor het melkzuur dat vrijkomt bij stress of zware oefening. Ook bevat appelciderazijn kalium en verschillende enzymen die de vermoeidheid kunnen verlichten.
  • Het helpt goed tegen allergieën en huidproblemen. Appelciderazijn heeft een antibacteriële werking en helpt de pH waarde van je huid herstellen. De antibacteriële eigenschappen van appelciderazijn helpen onder andere om acne onder controle te houden. Ook heeft het een helende werking bij allergieën.
  • Het helpt tegen slechte adem. Het doodt de (vieze geur veroorzakende) bacteriën in je mond. Daag ochtend adem!

Appelciderazijn kopen? Klik hier:

Recept voor appelciderazijn met water

1 eetlepel appelciderazijn + 1 glas lauwwarm water = opdrinken.

Let op! Het azijn kan je tanden aantasten, drink het water dus met een rietje. En zoals bij alles: gebruik het met mate. 2 glazen water met appelciderazijn per dag is prima maar ga geen hele flessen achterover gooien. Ik heb ook ooit ergens gelezen dat het goed is om het een week te gebruiken en dan weer een week niet, dit kan ik alleen nergens terug vinden. Ik gebruik appelciderazijn vooral wanneer ik last krijg van mijn huid (zoals nu; hallo pukkel op mijn neus), tijdens verkoudheid of tijdens mijn maandelijkse periode. Dan gebruik ik in plaats van water met citroen in de ochtend water met appelciderazijn.

Je kan appelciderazijn ook gebruiken als

Natuurlijk conserveermiddel voor voedsel: het remt bacteriën (zoals E-coli) die ervoor zorgen dat voedingsmiddel bederven.
tonic om je huid te reinigen: verdun wat azijn met water, doe dit op een watje en dep je huid af. Laat even inwerken en spoel je huid af met lauw water.
smaakmaker: bijvoorbeeld door je sladressing.

water met appelcider azijn | It's a Food Life

Volg It’s a Food Life op Facebook | Instagram | Bloglovin’ | Twitter | Pinterest

Hoe gebruik jij appelciderazijn? Om af te vallen of ter ondersteuning van je gezondheid?

 

You Might Also Like