Blog/ Gezondheid

Tips voor feestdagen zonder stress

Feestdagen zonder stress.. Tips! | It's a Food Life

De feestdagen zorgen voor stress. Dat is nou eenmaal zo. Is het niet omdat je een 5-gangen diner in elkaar moet flansen dan is het wel omdat je al die vervelende vragen over werk en/of het vrijgezel zijn moet ontwijken. Toch moeten we niet vergeten dat het FEESTdagen zijn. Dagen waarop we samen kunnen zijn met onze dierbaren. En het belangrijkste.. dagen waarop we kunnen genieten van heel veel lekker eten. Kies ervoor om bij jezelf te blijven en misschien zijn die feestdagen dan helemaal zo erg nog niet.

Wees realistisch en maak afspraken met jezelf

Probeer realistisch te zijn in je verwachtingen en stel doelen die ook daadwerkelijk haalbaar zijn. Tijdens de feestdagen is een overvloed aan eten en van eten moet je kunnen genieten. Daarnaast is het ook nog eens ontzettend moeilijk om weerstand te bieden aan die lekkere hapjes en – laten we eerlijk wezen – de wijntjes. Als je probeert af te vallen is het natuurlijk helemaal niet erg om wat afspraken met jezelf te maken om te voorkomen dat het harde werken van de afgelopen tijd teniet wordt gedaan.

Enkele voorbeelden van afspraken die je met jezelf kan maken:
– Ik eet thuis een gezonde en normale maaltijd.
– Ik drink na elk alcoholisch drankje een glas water.
– Ik schep maar één keer op bij het (toetjes)buffet.
– Ik ga minstens één keer sporten tijden de kerstdagen.

Kies ervoor om achter je eigen keuzes te staan. Zie je dat je familieleden 5 soorten toetjes achterover knallen terwijl jij met jezelf hebt afgesproken om maar één keer een toetje op te scheppen? Blijf bij jezelf. 

Stress je niet dik

Stresshormonen hebben een mega belangrijke functie als het aankomt op overleven. De stresshormonen adrenaline en noradreline zorgen er namelijk voor dat je lichaam klaar is om te vluchten of te vechten. Dat is ontstaan in de prehistorie toen we nog rekening moesten houden met die sabeltant tijger in de bosjes. En deze reactie kan ook best van pas komen om tijdens de feestdagen te overleven. Zie je in de verte die vervelende tante aankomen dan kan een stress reactie ervoor zorgen dat je je vliegensvlug uit de voeten maakt..

Maar stress kan er ook voor zorgen dat je dik wordt. Duurt de stressperiode langer, dan wordt ook het stresshormoon cortisol aangemaakt. En dit is me toch een krachtig goedje! Cortisol blijft langer in het bloed aanwezig en zorgt ervoor dat alle ‘niet-relevante’ lichaamsprocessen tijdelijk stil worden gelegd. Denk aan het immuunsysteem, spijsvertering, spierherstel en ook emotionele reacties. Cortisol zorgt ervoor dat je meer honger krijgt en aangezien er genoeg te eten is tijdens de feestdagen zal je nooit voldaan zijn.

Probeer dus je rust te vinden. Voel je je gestrest? Neem een time-out. Adem 5 keer heel rustig in en uit of ga een rondje wandelen. Heb je geen zin om het over je werkomstandigheden of relatieproblemen te hebben met je familie? Geef dit dan gewoon aan, wees eerlijk en blijf bij jezelf.

Blijf bij jezelf en blijf mindful

Laat je niet te veel leiden door wat er van je verwacht wordt. Blijf bij jezelf. Terwijl anderen ongegeneerd het kerstdiner naar binnen proppen kan jij proberen om meer mindful te eten. Probeer je tijdens het eten te focussen op wat je eet zodat je daar volop van kan genieten. Eet mindful, eet rustig en kauw goed zodat je alle smaken goed kan proeven. Zo eet je niet teveel en zorg je ervoor dat je eten al wordt voorverteerd door het speeksel in je mond.

Geniet!

Het zijn immers FEESTdagen. Trek je mooiste jurk of blouse aan, smeer prachtige make-up op je gezicht en spuit gul je lekkerste parfum in je nek (die gourmet lucht vernietigd dat toch binnen no-time). Geniet van al dat heerlijke eten en voel je niet slecht omdat je je dieet niet nauwkeurig volgt.. Geniet van je familie en vrienden, wees dankbaar dat je samen kan zijn en probeer al die oude koeien lekker in de sloot te laten liggen.. Geniet van je vrije dagen en leg je werkstress even naast je neer. En het allerbelangrijkste: geniet van jezelf!

Ik wens je hele fijne kerstdagen met een hoop liefde voor jezelf en anderen. 

Lekkere kerstrecepten: Spelt scones met clotted cream en suikervrije jam
en vega tajine van groentes, met kerstige pita broodjes en fruitige couscous 

Volg It’s a Food Life op Facebook | Instagram | Bloglovin’ | Twitter

bronnen: optimale gezondheid, gezondnu,

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply