Blog/ Gezondheid

Hoe houd je een voedingsdagboek bij?

Hoe dan? Een eetdagboek bijhouden | It's a Food Life

Soms wil je wel maar weet je niet precies hoe. Ik ken het gevoel. Het bijhouden van een voedingsdagboek, hoe doe je dat precies? En wat zijn dan de voordelen van het bijhouden van alles wat je eet en drinkt?

Soms is het interessant en leuk om precies bij te houden wat je eet, op papier of in je telefoon, om zo inzicht te krijgen in je eetgedrag. Iedereen die start met het It’s a food life coaching traject houdt gedurende vijf dagen een voedingsdagboek bij. Zo krijg ik een duidelijk inzicht in het eet- en drinkgedrag van mijn cliënten. En daardoor kan ik een beter op maat gemaakt advies geven.

Zo houd je een voedingsdagboek bij:

  1. Schrijf alles wat je eet en drinkt op. Dus ook je tussendoortjes, dat glas rode wijn en zelfs dat hele kleine stukje chocola. Doe dit meteen als je iets eet of drinkt, zo voorkom je dat je iets vergeet. Als je aan het eind van de dag moet bedenken wat je allemaal hebt gegeten is de kans groot dat je een aantal tussendoortjes of ingrediënten vergeet en dat wil je juist voorkomen.
  2. Schrijf de tijd op waarop je eet en drinkt.
  3. Schrijf op hoeveel je eet en drinkt. Dus precies hoeveel gram yoghurt, het aantal walnoten en hoeveel aardbeien er in dat schaaltje zitten.
  4. Schrijf op wat voor een soort dag het is. Bijvoorbeeld: werkdag, studiedag, verjaardag, zaterdag.
  5. Eventueel: Schrijf op wat je aan het doen bent terwijl je eet en drinkt en met wie je bent.*
  6. Eventueel: Schrijf op hoe je je voelt vlak voor en vlak nadat je iets eet of drinkt. Boos, blij, verdrietig, hongerig, verveeld, nerveus?**

Hoe dan? Een eetdagboek bijhouden | It's a Food Life

Het is misschien even wennen maar het bijhouden van een eetdagboek is helemaal niet zo moeilijk. En er zitten genoeg voordelen aan! Het is trouwens helemaal niet nodig om voor altijd alles bij te houden, maar eens in de zoveel tijd een weekje een eetdagboek bijhouden kan je zomaar een hele hoop nieuwe inzichten geven in jouw eetgedrag.

Volg It’s a Food Life op Facebook | Instagram | Bloglovin’ | Twitter | Pinterest

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply