Blog/ Gezondheid

Zo blijf je gezond en fit op vakantie: 7 tips

Tips: zo blijf je fit en gezond op vakantie | It's a Food Life

Je hebt er hard voor gewerkt om je goed te voelen in je bikini; gezond eten, zwoegen in de sportschool, nee zeggen tegen ijsjes en taart.. Good for you! Het is fijn om ergens voor te werken toch? Helemaal als het ervoor zorgt dat je je mooi en blij voelt als je straks langs het strand hobbelt in bikini of zomerjurkje. Maar dan ben je in dat hemelse oord met zon, strand en palmbomen en dan is het misschien nóg harder werken. Want de verleidingen op vakantie zijn soms nog groter dan thuis. Je bent immers op vakantie toch? Je verdient het om ijsjes te eten, lekker te luieren en elk restaurant in de buurt uitgebreid te testen.

Inderdaad, dat verdien je! Maar je verdient het ook om je blij te blijven voelen in bikini en in je spijkerbroek als je straks weer thuiskomt. Dus hoe zorg je er nou voor dat al je harde werken niet teniet wordt gedaan tijdens je welverdiende vakantie? Ik geef je een aantal tips om fit en gezond te blijven op vakantie.

Zo blijf je gezond en fit op vakantie:

Tip 1: beweeg elke dag

Ben jij iemand die op vakantie het liefst de hele dag lekker op het strand of aan het zwembad ligt dan kan het zomaar gebeuren dat je amper van je plek af komt. En dat is foute boel! Zelfs al doe je het liefst niks dan moet je jezelf er toch toe zetten om íets te doen. Ga zwemmen, snorkelen, wandel langs het strand, neem de trap in je hotel in plaats van de lift, bedrijf de liefde met je partner of vakantievlam. Beweeg!

Sporten op vakantie hoeft niet maar het kan wel! Je kan bijvoorbeeld een ‘beter iets dan niets’-workout voor jezelf bedenken. Dat is een workout van een paar minuten en maar enkele oefeningen. Voorbeeld: 2x 30 seconden planken, 10x opdrukken, 2x 25 sit-ups en 5 burpees.  Doe dit elke dag als je opstaat, het kost je maar een paar minuten! Soms krijg je zin om nog net iets meer te doen en dat is natuurlijk helemaal prima. Maar heb je daar geen zin in en vind je deze workout meer dan genoeg doe dan ook echt niet meer.

Tip 2: eet wanneer je honger hebt en stop wanneer je voldaan bent

Probeer ook tijdens je vakantie te luisteren naar je lijf. Heb je honger of trek? Eet dan wat. (Let op dat dorst ook vaak aanvoelt als honger, dus heb je nog niet zo lang geleden gegeten drink dan eerst een groot glas water. Soms verdwijnt de honger en was het dus dorst.)

Eet ook niet meer dan nodig. Vakantie betekent geen vrijbrief om je middag na middag en avond na avond vol te proppen met van alles en nog wat. Als je thuis altijd luncht met een salade of twee boterhammen hoef je op vakantie niet opeens vijf witte bolletjes weg te werken.

Luister naar je lijf en eet wanneer het nodig is en stop wanneer je voldaan bent. Remember de 80/20 regel? Ook tijdens je vakantie is het een goed idee om je hieraan te houden. Eet je 80% gezond (fruit, groente, goede koolhydraten en gezonde tussendoortjes) dan kan je de resterende 20% best wel wat ongezondere keuzes maken!

Tips: zo blijf je fit en gezond op vakantie | It's a Food Life

Tip 3: blijf water drinken en vermijdt frisdrank

Eén van de makkelijkste tips: vermijdt frisdrank. Drink het gewoon niet. Frisdrank lijkt misschien een welkome dorstlesser tijdens het warme weer maar je lijf denkt daar anders over.

Dranken als frisdrank, alcohol en koffie onttrekken vocht uit je lichaam en drogen je lichaam juist uit! Tijdens je vakantie in het warme weer is het al heel belangrijk dat je genoeg water drinkt (minstens 2 liter) om je lichaam niet uit te drogen, kun je nagaan hoeveel meer water je moet drinken als je frisdrank naar binnen gooit.

Kies altijd voor water of bruiswater, vraag er eventueel een citroentje bij. Kies ook voor een lekkere gezonde smoothie want veel restaurantjes serveren heerlijke smoothies tegenwoordig!

Tip 4: neem gezonde tussendoortjes mee

Ga je op pad? Zorg dat je wat te eten mee hebt in je rugzak! Neem bijvoorbeeld een gekookt eitje mee van het ontbijt en stop wat fruit in je tas. Zo kan je tijdens je trektocht een gezond tussendoortje eten en voorkom je dat je hongerig bij de lunch aanschuift en veel meer eet dan dat je normaal zou doen.

Ook op vakantie geldt de balans: ontbijt – tussendoortje – lunch – tussendoortje – avondeten. Met bij elke eetgelegenheid minstens één glas water en ook tussendoor lekker water drinken. Neem dus ook genoeg water mee tijdens je uitje. Want als je drinken op is en je loopt dorstig door de winkel opzoek naar drinken dan is de verleiding naar frisdrank misschien nog wel groter.

Tip 5: maak de juiste keuzes als je uit eten gaat

Ik hou ervan om uit eten te gaan! Dat versterkt voor mij ook altijd het vakantiegevoel; leuke restaurantjes uitzoeken en daar de lokale specialiteiten proeven. Love it! 

Hoewel je op de camping ook heerlijke maaltijden kan bereiden ga je op vakantie nou eenmaal vaker uit eten dan wanneer je thuis bent. Probeer daarom juiste keuzes te maken wanneer je de menukaart in handen krijgt. Enkele voorbeelden van gezonde keuzes als je uit eten gaat:

  • Kies vaker voor vis dan voor vlees
  • Neem je vlees of vis geroosterd of gegrild
  • Vraag je sausjes en dressings apart
  • Kies voor een rode (tomaten)saus in plaats van een romige saus
  • Eet een voorgerecht óf toetje
  • Eet meer groenten dan pasta/aardappels/brood/rijst
  • Negeer het broodmandje
  • Eet mindful en geniet van elke hap
  • Vraag altijd een fles of karaf water op tafel

Het is trouwens ook leuk om op zoek te gaan naar vegan restaurantjes. Ook als je zelf geen vegan bent! Vaak is de menukaart heel divers én gezond omdat ze veel met groenten, gezonde vetten en natuurlijke producten werken.

Tips: zo blijf je fit en gezond op vakantie | It's a Food Life

Tip 6: maak afspraken met jezelf

Het is niet de bedoeling dat je te streng bent voor jezelf (dat is nooit de bedoeling) maar soms helpt het wel om van tevoren afspraken te maken met jezelf. Ga voordat je vertrekt even rustig zitten en denk eens na welke afspraken je met jezelf kan maken die je helpen om gezond en fit te blijven op vakantie. Enkele voorbeelden:

  • Als ik overdag een ijsje eet dan neem ik ’s avonds geen toetje
  • Wanneer we niet op pad gaan zorg ik dat ik minstens een half uur ga zwemmen
  • Ik doe elke dag mijn ‘beter iets dan niets’-workout
  • Ik eet minimaal 2 stuks fruit per dag
  • Ik drink geen frisdrank op vakantie

Maar alsjeblieft geen hele waslijst met afspraken! Dat maakt het alleen maar moeilijker om je eraan te houden en wij zitten nu eenmaal zo in elkaar dat wanneer één ding niet lukt we al het andere ook vaak laten varen. Ik zou zeggen drie afspraken is méér dan genoeg. Maak de afspraken trouwens duidelijk voor jezelf. Zeg niet: ‘ik mag af en toe een glaasje frisdrank maar niet elke dag’ of ‘ik wil meer fruit eten dan thuis’. Maar zeg wel: ‘ik drink helemaal geen frisdrank op vakantie’ of ‘ik eet minstens 2 stuks fruit per dag’.

Tip 7: Geniet!

Je bent op vakantie! Relax! Probeer alle sores van thuis even los te laten (dat is er echt nog wel als je thuiskomt, believe me). Leef vandaag en sta stil bij alle mooie momenten die je meemaakt met je gezin of geliefde. Kijk om je heen en neem de prachtige omgeving in je op.

Probeer mindful te zijn op vakantie, dat is misschien nog wel de beste tip die ik je kan geven. Ik heb zo intens genoten van Azië mede omdat ik elke dag stilstond bij het feit dat ik daar was. Ik keek om mij heen en was elke dag oprecht dankbaar voor alles wat we mee mochten maken en alle mooie dingen die wij zagen. Leef in het nu, ook op vakantie!

Tips: zo blijf je fit en gezond op vakantie | It's a Food Life

Volg It’s a Food Life op Facebook | Instagram | Bloglovin’ | Twitter | Pinterest

Heb je de smaak te pakken en wil je meer weten over gezondheid? Misschien heb je wat aan deze blogs:
Wat zijn gezonde tussendoortjes?
5x je stofwisseling boosten
5 anti-kater tips

Let jij op vakantie een beetje op je gezondheid of laat je alle teugels vieren? Hoe zorg jij ervoor dat je fit en gezond blijft op vakantie? Ik ben benieuwd!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply